Gedeon Beatrix jógaoktatóval beszélgettünk

0
200

Az egészségtudatos életmód népszerűsége az utóbbi években egyre nő. Keresik az emberek azokat a mozgásformákat, ami számukra örömöt és egyben testi-lelki regenerációt is biztosít. A jóga ebben élen jár, hiszen önmagában is hasznos, egészség- és közérzetjavító, segíti a mentális megtisztulást így az életminőség javulását eredményezi.

Gedeon Beatrix okleveles gerinc és hatha jóga oktató a Fitness 2000 edzőteremben tartja óráit. A jóga varázslatos világáról kérdeztük:

Hogy kerültél kapcsolatba a jógával?
Éppen tíz évvel ezelőtt úgy éreztem, hogy hiányzik valami az életemből. Elemi erővel tört rám a felismerés, hogy el kell indulnom befelé, megismerni önmagam.
Úgy gondoltam a jóga az első ösvény a befelé vezető úton, így beiratkoztam jógatanfolyamra, egy jógamesterhez. Közben megtanultam a Vipassana meditációt, melynek az első lépcsőfoka a testfigyelés.
A jóga és a meditáció remekül kiegészítette egymást. Az életemre is kihatott a gyakorlás, helyre kerültek a dolgok. Ma már biztosan tudom, hogy van egy menedékem, amit soha senki nem vehet el tőlem, történjék bármi.

Ebből kiderül, hogy a jóga nem csak testedzés, hanem számodra is egy lelki gyakorlat. Milyen nehézségekbe ütköztél az első időszakban, illetve milyen élmények értek az első jógaórákon?
A jóga elsajátítása nálam nem indult zökkenésmentesen. 20 éves koromban volt egy porckorongsérv műtétem, ami sokszor okozott kellemetlen tüneteket a műtét utáni években. Amikor eldöntöttem, hogy jógázni kezdek, nem jó mesterhez kopogtattam be. Nem figyelt rám, nem mérte fel az állapotom, és a tanítványainak átpasszolta az órákat.

A saját hibám pedig, hogy bizonyítani akartam, és beleerőltettem magam a legnehezebb ászanákba. Így kb. az 5. alkalom után, már felállni sem tudtam a fájdalomtól. Ezen a ponton fel is adhattam volna, de éreztem, hogy ezt az utat végig kell járnom.
Elkezdtem könyvekből tanulni, otthon, egyedül szépen fokozatosan. Majd beiratkoztam egy gerincterápiás jógatanfolyamra, ahol pontos útmutatást kaptam és megtanultam, a műtött gerincemmel, mit szabad és mit nem. Mindezek után pedig elkezdtem a gerincjóga oktatóit, ahol még jobban elmélyítettem a tudásom.
Ma már pontosan tudom a gerinc anatómiáját, tudom mit szabad, mit nem, ha például gerincproblémákkal érkezik egy vendég az órámra.

Kellett –e hasonló kitartás, mint például egy kardio edzésnél?
A kitartás azt gondolom minden sportban fontos. A jógában is vannak erősebb „power” gyakorlatok. Ám a különbség az, hogy a jógaórán, a belső figyelemmel érzékelnie kell a jógázónak, hogy mivel tudja megkönnyíteni a gyakorlatok kivitelezését. Például légzéssel vagy érezni, eljött az a pont, amikor lazítani kell és nem ráerősíteni. Itt kezdődik az igazi jóga, amikor tudatosítja a gyakorló, hogy most jelzett a teste, hogy ideje pihenni, vagy lélegzéssel elengedni a feszültséget.

Fotó: Sárosi Zoltán

Ezek szerint az oktató személye, szaktudása és a tanítvánnyal való kapcsolata döntő fontosságú lehet. Ez megkérdőjelezi számomra az otthoni videókból való jógázás eredményességét. Mit javasolnál az otthon jógázóknak?
A válaszom egyértelmű IGEN! Az oktató személye, tudása és hozzáállása kulcsfontosságú. Azt gondolom, ha valaki úgy dönt, jógázni szeretne, akkor első lépésben el kell látogatnia egy kezdő órára, hogy pontosan megtanulja az ászanák kivitelezését, és az oktató felhívja a figyelmét a pontatlanságokra, mert ha egy testtartás rosszul rögzül az hosszú távon akár kellemetlen tüneteket is okozhat.

Előfordulhat, hogy az első órán nem azt kapja a gyakorló, amire számított, és esetleg elmegy a kedve. Nekik azt javasolnám, próbáljanak ki más óratípust és oktatót.
A saját óráimon azt tapasztalom, hogy a vendégek ragaszkodnak a megszokott oktatójukhoz, és meg is értem őket, hiszen én is azokhoz járok, akikben bízom, akiknek az óráin jól érzem magam. Ennek ellenére azt tanácsolom, merjen mindenki kalandozni kipróbálni más óratípusokat, oktatókat.
Az otthoni gyakorlást azoknak ajánlom, akik már kellő rutint szereztek abban, hogy ráérezzenek az apróbb pontatlanságokra és azokat ki is tudják javítani, de tény a magányos gyakorlásnak is megvan a maga haszna és atmoszférája.

Fotó: Sárosi Zoltán

Egy-egy sport megkezdése előtt, főleg 30-40 év felett javasolni szokták, hogy konzultáljunk orvosunkkal a tanácsokat illetően. Ha jógaoktatót keresünk fel és szakszerű irányításával végezzük az edzést, akkor is szükség van erre? Egyébként hány éves korig érdemes belekezdeni a jógába?
A jóga egy kortalan sport, bármikor el lehet kezdeni, vannak már gyemekjóga és senior jógaórák is. Igaz teljesen más kell egy gyermeknek, egy fiatalembernek, egy középkorúnak és egy idősebbnek, de egy profi oktató ezzel tisztában van.
Az orvosi konzultáció sosem árthat, legalább tisztában lesz azzal a kezdő vendég, hogy milyen egészségügyi állapotban van, mennyire terhelhető. Azt gondolom egy profi oktató, amikor látja, hogy új vendég érkezett, aki még addig nem járt az óráján, odamegy és konzultál vele. Megkérdezi, hogy jógázott-e már, vannak-e olyan fennálló mozgásszervi vagy egyéb panaszai, amikre oda kell figyelnie.

A jóga egy biztonságos sport, de mégis tud ártani, ha nem elég koncentrációval és alázattal végzik az ászanákat.
A jóga sok egyéb mellett arra tanít, hogy figyeljünk magunkra és vegyük észre szervezetünk legapróbb jelzéseit is. Aki kellő figyelemmel és alázattal fordul a jóga felé, az hosszútávon csak nyerhet vele.

Van olyan betegség, mozgásszervi probléma, bármi, ami mellett semmiképpen sem ajánlanád a jógát?
Igen, léteznek olyan gerinc problémák, amikor nem ajánlott a jóga, és inkább gyógytornászt javasolnak. Olyan is előfordul, hogy egy-egy sérülés után nem ajánlott jógázni. A kismamák is csak speciális jógaórákra járhatnak és még sorolhatnám.
Mielőtt valaki mozgásszervi vagy bármilyen más betegséggel jógázni kezd, érdemes az orvosától, gyógytárnászától és a jógaoktatótól is tanácsot kérnie.

Fotó: Polyák Attila

A jóga más jellegű sport kiegészítéseként is hatékony lehet? Például, ha valaki rendszeresen heti 2-3 alkalommal kardió vagy bármi más edzést végez, akkor lehet a jógát mondjuk -e mellett heti egyszer végezni?
Természetesen IGEN! Nekem is van olyan vendégem, aki kardió óra után jön, vagy edzés után. Mivel a jógaórán sokat nyújtunk, ezért remek kiegészítője más óratípusoknak.
A gyógytornát is kiegészítheti, támogathatja, amikor azt a gyógytornász jóváhagyta.

Reméljük, hogy ezek után a meggyőző válaszok után bátrabban keresünk fel egy jógaoktatót, akár Beát a Fitness 2000-ben szerda és péntek esténként.
https://www.facebook.com/jogaszigetem/
https://www.instagram.com/starjoga/

 

Fotó: Polyák Attila
Fotó: Szabó Gábor
Fotó: Szabó Gábor
- ajánlat -