Meddig bírod, ha igazán fáj?

Egyes sportolók jobban bírják a szenvedést, másoknak egy kicsit alacsonyabb fájdalomtűrő képességük. Bizonyos mentális stratégiák azonban mindenkinek segítenek abban, hogy kitolhassák a határaikat és toleránsabbak legyenek az edzéseken vagy a versenyeken elszenvedett fájdalomra, fáradtságra.

0
158
fájdalomtűrés

Becsült olvasási idő: 6 perc

No pain, no game. Ismerősen hangzik? Minden elkötelezett sportoló, aki komoly teljesítményt tud maga mögött, megtanulta, hogy a sportolás együtt jár a fájdalommal. Ne a veszélyes fájdalomra gondoljunk, hiszen a sérülést nem érdemes kockáztatni. Fájdalom és fájdalom között is van különbség. Fáradtság, elsavasodott izmok, légszomj, kimerülés, ez egy céltudatos sportolónak a mindennapjaihoz tartozik. Egyszerűen el kell fogadnunk, hogy a fejlődés a szenvedésen keresztül vezet.

Az élsport és a fájdalom elválaszthatatlan fogalmak, aki erre elszánta magát, annak el kell tudnia tűrni ezt az állapotot. Kovács Katalin (háromszoros olimpiai bajnok kajakozó)

Értékeld át a fájdalmat!

Az első és a legfontosabb trükk, ha a hozzáállásodon változtatsz! Mit jelent számodra a fájdalom? Ha az edzéseken elszenvedett fájdalom közelebb visz a céljaidhoz, ha a fájdalom megerősít, ha a fájdalom által fejlődsz, akkor ez egy nagyon hasznos fájdalom! Akkor már nem kell félned tőle, hanem vágyni fogsz rá! Minden edzés, ahol kitolod a határaidat, az egy jó edzés, így szívesen viseled a kellemetlenségeket! Értékeld át magadban a fájdalom jelentését, ruházd fel pozitív tartalommal, kösd össze pozitív érzésekkel, mint a büszkeség, elégedettség, sikerélmény!

Figyelj azonban a határokra – ne kockáztass sérülést vagy extrém kimerülést!

Nem számolom a felüléseket, én csak akkor kezdem el számolni, amikor már fáj, amikor már nem bírom tovább, (…) mert ez az, ami igazán számít. Ez tesz téged bajnokká. Muhammad Ali

Emlékeztesd magad a céljaidra!

Miért csinálod? Mit akarsz elérni? Mit jelent egyáltalán a sport számodra? Ha már nagyon nehéz, és abba akarnád hagyni az edzést, vagy fel akarnád adni a versenyt, lépj egy magasabb szintre gondolatban, és vizsgáld meg, mit adsz fel, ha most abbahagyod? Milyen következményei lesznek? Mit vesztesz? És főleg, mit nyersz, ha kibírod? Mi az, ami a végén számít?

„Ez a szenvedés ideje, a harc ideje, a győzelem ideje” Killian Jornet (Futni vagy meghalni című könyvből)

Fókuszálj a feladatra!

Munka közben ne az érzéseidre figyelj, hanem arra, hogy minél tökéletesebben végezd a dolgod. Lásd magad kívülről, figyelj arra, hogy szép legyen a mozgásod, jó legyen a tartásod, és hatékony legyél abban, amit csinálsz. Az érzések mellékesek ezen a szinten. Jól érzed magad vagy sem, neked itt feladatod van! Maradj kemény, és tedd a dolgod! Ha rádnéznek, ne azt lássák, hogy szenvedsz, hanem azt, hogy milyen jól bírod!

Nem vagyok a legerősebb. Nem vagyok a leggyorsabb. De igazán jól viselem a szenvedést” Amelia Boone (amerikai akadályversenyző)

Teremtsd meg a saját valóságod!

Az elméd ereje hatalmas, tanuld meg kihasználni! A fájdalom csak a fejedben létezik: az agy üzenetet kap a fáradó izmoktól, és próbál tartalékolni, ezért megkísérel megállítani abban, amit csinálsz. Ezt bármikor tudatosan felül tudod írni, ha úgy döntesz! Csak egyszerűen el kell vonatkoztatnod a fájdalomtól: használd a képzelőerődet ehhez! Van olyan sportoló, aki azt képzeli, hogy ő egy robot, így nem is érezhet fájdalmat. Mások azt képzelik, hogy a fájdalom egy égő láng, amit egy-két korty vízzel kioltanak. Vagy bezárják a fájdalmat egy dobozba, és csak akkor engedik ki, ha vége van a versenynek. Képzelhetsz bármit, a lényeg, hogy működjön! Gyakorold már edzéseken!

A fájdalom nem valóság, csak a fejedben létezik” Killian Jornet (Futni vagy meghalni című könyvből)

Használj mantrákat!

Nevezzük mantrának, célformulának vagy akárminek, a belső beszéddel mindig motiválhatod és megnyugtathatod magad!

„Ami nem öl  meg, az megerősít!”
A fájdalom múlandó, a dicsőség örök.
Már egyszer sikerült, miért ne sikerülhetne még egyszer?
No pain, no gain!

Lélegezz helyesen!

A helyes légzéstechnika több oxigénnel lát el, megnyugtat és erőt ad! Ha már nagyon a határon vagy, vegyél párszor mély levegőt! A sekélyes, felületes légzés széndioxidot halmoz fel, ugyanakkor jelzi az agynak, hogy baj van. Ha mélyen és nyugodtan lélegzel, nem csak értékes oxigénhez jutsz, hanem az elméd is megnyugszik, így tovább tudod folyatni a munkát.

Hiába az erős láb, a pompás tüdő, a kar és az izmok, az elménél nincs hatalmasabb. Scott Jurek (ultrafutó)

 Még pár tipp:

  • Hallgass zenét!
  • Emlékeztesd magad, hogy ezt már máskor is kibírtad!
  • Hergeld be magad! Idézz fel egy estet, amikor kételkedtek benned! Most mutasd meg, milyen kemény vagy!
  • Képzeld azt, hogy egy híres sportoló vagy! Gondolj egy példaképedre! Ő hogy viselné ezt a helyzetet?
  • Gondolj a versenytársaidra! Minden perc, amit tovább bírsz, hozzásegít, hogy legyőzd őket!
  • Gondolj az elégtételre, ami azután következik!
  • Mosolyogj! Egy pár másodperc, és tényleg jobban fogod érezni magad!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here