Hogyan fuss helyesen

Hogy a mozgás, sportolás helyes-e vagy sem az nem vita tárgya, de a kivitelezése már annál inkább. Egy látszólag nagyon egyszerű sportról a futásról lenne szó. Itt a jó idő mozdulj ki! Menj, mozogj a szabadban! Fuss egy szigetkört! … és hasonló felszólításokkal találkozunk a tavasz közeledtével. Igen tudom, ősz van, november közepe, dermesztő hideg. Hogy jön most ez ide? Megtudod!

0
41

Becsült olvasási idő: 2 perc

A futás lehet hosszútáv vagy sprint. A hosszútáv a népszerűbb. Ha kimegyünk a Margit-szigetre és nézzük egy kicsit a futókat több fajta technikával találkozunk: görnyedt, előredőlt, hátradőlő, csoszogós, sarkán futó, ez utóbbi az egyik leggyakoribb. Ugyanis létezik egy tévhit ezzel kapcsolatban: „A sarok érinti a talajt, majd végiggördül a talp, és lábujjheggyel ellökjük magunkat”. Hogy miért téves az elmélet? Egy mindenki által elvégezhető gyakorlattal bemutatnám.

Cipő, illetve más lábbeli nélkül álljunk vigyázzállásba, majd vállunk előrehelyezésével kezdjünk előre dőlni – (a súlypontunk előre helyezésével a futás közbeni állapotot imitáljuk). Ezután, hogy elkerüljük az orra esést lépjünk előre, de úgy, hogy a sarkunk érje a földet. Ugye milyen kellemetlen? Ennek az az oka, hogy mikor a sarkunk födet ér egy ütközés jön létre a sarokcsont és a talaj között, melyet a csontok illetve az ízületek tompítanak.

Ha hosszútávon folytatódik ez a fajta ütközéstompítás az rendkívül káros, csont és ízületi sérülések jönnek létre, amiket nem egyszerű orvosolni. Most ismételjük meg a gyakorlatsort, de most a kilépéskor ne a sarkunk, hanem a talp első középső részére érkezzünk. Jobb, ugye? Azért, mert ilyenkor az ütközést az izmok tompítják, melyek a csontokkal szemben rugalmasak. Sajnos ennek a technikának is megvan a hátulütője, mert az izmok is sérülékenyek, de megerősítésükkel és nyújtásukkal csökkenthetjük a sérülések kockázatát. A csontoknál, ízületeknél ez az opció nincs, ezeket nem tudjunk erősíteni.
És itt is a válasz az első kérdésre, ugyanis ha most elkezded erősíteni izmaid és elsajátítod a helyes technikát, akkor nyugodt szívvel tehetsz eleget a fent említett felszólításoknak.

Futhatsz végre egy jót!

Katona Balázs
sportoló

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here